Eettinen kauppa laajenee

Kauppoihin tulossa reilun kaupan sokeri, kaakao, suklaa ja banaanit

”Kukaan ei sanonut ainakaan ei”, kertoo Leen Paaderkooper toiveikkaasti keskusteluistaan suomalaisten kaupan keskusliikkeiden kanssa. Hän on Euroopan suurimman reilun kaupan banaanien maahantuojan AgroFair BV:n toimitusjohtaja. Paaderkooper uskoo, että reilun kaupan banaanit ovat suomalaisten kauppojen hyllyillä ensi vuoden alusta lähtien.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksessä valmistellaan myös oikeudenmukaisuuden kriteerit täyttävän sokerin, kaakaon ja suklaan markkinoille tuloa. Myös reilun kaupan appelsiinimehu on harkinnassa. ”Banaaneille pidämme realistisena tavoitteena noin kymmenen prosentin markkinaosuutta”, arvioi yhdistyksen puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Pietikäinen.

Tavoite on varsin kunnianhimoinen, sillä suomalaiset kuuluvat banaanien suursyöjien joukkoon. Suomalainen popsii banaaneita 14 kiloa vuodessa, edellään Euroopassa vain ruotsalainen kuluttaja.

Suurin menestys reilun kaupan banaaneilla on ollut Sveitsissä, jossa niiden markkinaosuus on noussut 15 prosenttiin. EU:n ulkopuolisena maana Sveitsiä eivät sido unionin sisäiset tuontikiintiöt. ”Meidän ei ole tarvinnut ostaa kalliita tuontilisenssejä ja näin kuluttajahinta on Sveitsissä onnistuttu painamaan normaalien banaanien tasolle”, summaa Paaderkooper menestyksen syitä.

Hollantilaisessa AgroFairissa uskotaan lujasti reilun kaupan laajentumiseen. Yritys on tuomassa markkinoille reilun kaupan periaatteilla tuotetusta puuvillasta valmistetut farmarit.

”Periaatteemme on, että tuotanto tapahtuu ekologisesti kestävästi ja työntekijöiden terveyttä kunnioittaen. Siksi tupakka ei ole reilun kaupan piirissä – ainakaan toistaiseksi”, pohdiskelee Paaderkooper tulevaisuuden rajauksia.

Tavoitteena tarpeettomuus

Reilu kauppa seilaa Suomessa ja maailmalla vahvassa myötätuulessa. Kuluttajat ovat yhä valmiimpia maksamaan tuotteista lisähintaa, jos ne on tuotettu ympäristöystävällisesti ja oikeudenmukaisesti. Vuoden 1997 Eurobarometrin mukaan 7,5 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista olisi valmis maksamaan kymmenyksen lisähinnan reilun kaupan banaaneista. Tonneiksi muutettuna se tarkoittaisi 300 000 tonnin vuosimyyntiä, kun vuonna 1998 reilun kaupan banaaneita tuotiin 17 300 tonnia.

Reilun kaupan merkki on tällä hetkellä käytössä 14 Euroopan maassa sekä Japanissa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa kaksi vuotta sitten järjestöjen yhteistoimintaelimeksi perustettu Reilun kaupan edistämisyhdistys sai helmikuussa rinnalleen ensimmäisen avoimen henkilöyhdistyksen.

AgroFairin piirissä reilun kaupan yrityksillä nähdään olevan ennen kaikkea välinearvo. Toimitusjohtaja Paaderkooper kaavailee yritykselleen samaa kohtaloa kuin valtiolle kommunismissa, se kuoleutuu tarpeettomana.

”Tärkeintä on maailmankaupan pelisääntöjen pysyvä muuttaminen oikeudenmukaisen ja kestävän kehityksen suuntaan. Myös Chiquitan kaltaisten jättien tulee muuttua. Minun visiossani kymmenen vuoden kuluttua AgroFairia ei enää tarvita.”

TIMO SAARI

Tilaa Maailman Kuvalehti