Matkailurahat kasautuvat rikkaisiin maihin

Hienohiekkaiset palmurannat, halpa viina ja palvelusektorin pienet palkat eivät riitä valteiksi kun etelä kilpailee pohjoisen kanssa turistien rahoista. Vaikka Etelä-Amerikassa vieraili vuonna 1999 ennätykselliset 15,4 miljoonaa matkailijaa, mantereen tulisi kasvattaa turistien määrää puolella päästäkseen samaan kuin Pariisi yksin.

Kuva: Mika Rönkkö
Länsimainen turisti eksyy harvoin oluelle pieniin Amazonasin alueen tienvarsibaareihin Brasiliassa. (Kuva: Mika Rönkkö)

Eurooppa onkin maailman matkailijoiden selvä suosikkikohde. Maailman turismijärjestö WTO:n tilastojen mukaan niistä 663 miljoonasta ihmisestä, jotka vuonna 1999 viettivät vähintään yhden yön vieraassa maassa, 59 prosenttia valitsi kohteekseen Euroopan.

Ranska keräsi suurimman matkailijajoukon: 73 miljoonaa. Vaikka Brasilia on Ranskaa maantieteellisesti 16 kertaa isompi ja väestöltään kolme kertaa suurempi, se oli vain 5,1 miljoonan matkailijan kohde.

Turismin pohjoiseen suuntautuvat rahavirrat lisäävät kehitysmaiden valuuttaongelmia. Brasilia on Etelä-Amerikan turismin ykköskohteita, mutta sen matkailutase oli vuosina 1996-98 12,2 miljardia dollaria alijäämäinen. Realin jättidevalvaatio tammikuussa 1999 muutti tilannetta vain vähän.

WTO ennustaa matkailutulojen eron maailman rikkaiden ja köyhien alueiden välillä edelleen kasvavan. Maailman turismijärjestö uskoo Euroopan kaksinkertaistavan ulkomaisten turistien määrän yli 700 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!