Kenian matkailu elpyy

Kenia on toipunut matkustusvaroitusten häiritsemästä turismista, ja ulkomaalaisetkin ovat palanneet safareille ja Mombasan rannoille.

Teksti: Eeva-Maria Vuorenmaa

MatkailuTalousKauppaAfrikkaItä-AfrikkaKenia

 

Kuva: Syöksyhampaat tervehtivät Mombasaan tulijaa. (Kuvaaja: Eeva-Maria Vuorenmaa)
Syöksyhampaat ovat matkailijaa vastassa Mombasaan johtavalla tiellä.
 

Ugunda, 24, kävelee laiskasti pitkin valkoista hiekkarantaa eteläisessä Mombasassa. Päivä on ollut hiljainen venettä vuokraavalle miehelle.

Aurinkoisesta viikonlopusta nauttivat muutamat turistit eivät ole kiinnostuneita retkestä Intian valtamerellä vaan viettävät mielummin kuuman keskipäivän hotellin terassilla. Viimeiset viisi vuotta Ugunda on tehnyt sekalaisia töitä turistien suosimalla Diani Beachilla. Hän on nähnyt matkailualan viimeisimmät nousut ja laskut. Tästä vuodesta odotetaan kuitenkin hyvää turistivuotta Kenialle.

"Vielä on hiljaista ja osa hotelleistakin on suljettuina korjaustöiden takia, mutta kuukauden kuluttua on varmasti jo huomattavasti vilkkaampaa. Turistit saapuvat yleensä joulukuussa ja tammikuussa, jolloin Euroopassa ja täällä on lomakausi ja koulut kiinni", Ugunda toteaa toiveikkaana.

Uusi vuosituhat ei ole alkanut lupaavasti kansainvälisen matkailun kannalta. New Yorkin terrori-isku, yökerhossa tapahtunut räjähdys Balilla, Irakin sota ja Aasiaa koetellut sars-epidemia ovat vähentäneet matkailuhalukkuutta. Vuoden 2002 synkät uutisotsikot pommi-iskusta Mombasan tunnettuun hotelliin ja Keniaan kohdistetut matkustusvaroitukset aiheuttivat hetkellisen notkahduksen Kenian turismitilastoissa.

Matkailuala on kuitenkin hiljalleen toipumassa, ja esimerkiksi Mombasan suosio matkakohteena on jälleen kasvussa. Parhaimpaan sesonkiaikaan kaupunkiin laskeutuu Euroopasta kolme lentoa päivässä tuoden mukanaan erityisesti saksalaisia, ranskalaisia ja englantilaisia matkailijoita.

Metsästysretkistä nykypäivän safariin

Keniaan suuntautuvan matkailun pitkät perinteet alkavat itsenäisyyttä edeltäneeltä ajalta. Ensimmäiset merkinnät ulkomailta tulleista vieraista löytyvät 1930-luvulta, jolloin laajamittainen villieläinten metsästys oli suurinta huvia. Samalla syntyi swahilinkielinen matkaa tarkoittava sana safari, jolla alunperin tarkoitettiin juuri valkoihoisten, "mzungujen", tekemiä metsästysretkiä.

Tämän päivän matkailijalle luonnonpuistoihin suuntautuvat safarit tarjoavat mahdollisuuden kokea Kenian villieläimet ja aito luonto metsästykseltä rauhoitetuilla alueilla. Rannikkolomien lisäksi luontomatkailu ja useat kymmenet luonnonpuistot ovatkin tärkeä vetonaula Kenian turismille.

YK:n alaisuudessa toimivan maailman turismijärjestö WTO:n mukaan Kenia on Itä-Afrikan suosituin matkailumaa. Perässä seuraavat Mauritius, Tansania ja Sambia. Turismi on yksi Kenian talouden tärkeimmistä sektoreista: se kattaa yli kymmenen prosenttia maan kansantulosta. Vuonna 2003 Keniassa vieraili yli miljoona ulkomaista turistia, eikä määrän uskota jäävän yhtään pienemmäksi tänäkään vuonna.

Absoluuttiset lukumäärät maahan vuosittain saapuvista matkailijoista eivät kuitenkaan kerro koko totuuttaa matkailualan tilasta Keniassa. 1980-luvun kulta-aikaan ja eliittiturismiin on vielä pitkä matka.

Turismista saatavat tulot eivät ole nousseet samassa suhteessa matkailijoiden lukumäärän kanssa. Kunnostuksen tarpeessa olevat hotellit ovat pitäneet palveluiden ja lentojen hinnat alhaalla, mikä houkuttelee maahan pienen budjetin matkailijoita. Vuonna 2002 matkailusta saatavat tulot olivat Tansaniassa ja Mauritiuksella lähes kaksinkertaiset Keniaan verrattuna; sen markkinaosuus Itä-Afrikassa ylsi vaivaiseen 2,5 prosenttiin. Vuosien 1995 ja 2002 välisenä aikana Tansania onnistui tuplaamaan markkinaosuutensa 6,5 prosenttiin.

Matkailualan menestyminen vaikuttaa hyvin suorasti myös moniin muihin yhteiskunnan peruspilareihin, kuten ruoan tuotantoon ja öljyn kulutukseen.

Turistien tuoma raha on tärkeä tulonlähde turistikohteiden läheisyydessä asuville kenialaisille. Paikallisesti tehdyt matkamuistot ja hotelleille myytävät vihannekset monipuolistavat yhä kansainvälisemmäksi muuttuvia matkailualan yrityskonsepteja. Työvoimavaltainen ala tarjoaa myös suoria työpaikkoja hotelleista ja ravintoloista ilman suuria koulutusvaatimuksia.

Venettä vuokraava Ugunda toimi aiemmin hedelmäntoimittajana rannan tuntumassa sijaitseville hotelleille. Yhteistyö ei kuitenkaan ollut aivan yksinkertaista pienituloiselle.

"Hedelmien toimittaminen oli rankkaa työtä, joka minun osaltani päättyi, kun hotellit vaativat suurempia toimitusmääriä. En ollut valmis hankkimaan ajopeliä toimittaakseni tuotteet ajoissa perille. Pienten puuesineiden kaivertaminen sitä vastoin on edelleen harrastukseni, ja silloin tällöin muutama turistin nimellä varustettu avaimenperä menee jopa kaupaksi", Ugunda nauraa.

Kotimaanmatkailu yhä suositumpaa

Terrorismiepäilyjen ja parin vuoden takaisen pommi-iskun seurauksena hiipunut turistivirta ulkomailta herätti kenialaiset matkailualan yrittäjät huomaamaan, kuinka haavoittuva ja ulkomaiseen rahaan sidottu koko sektori oli siihen asti ollut. Erityisesti yhteiskunnan keskiluokan matkustusintoa ja yritysten tarpeita ei ollut riittävästi hyödynnetty kotimaan matkailun vilkastuttamiseksi.

Vuonna 2001 alkanut kenialaisille kuluttajille suunnattu tehokampanja lisäsi kotimaan matkailua yhdeksän prosenttia vuosina 2002-2003.

Kenialaiset keskivertoturistit muistuttavat monessa suhteessa ulkomailta saapuvia kaukomatkailijoita. Matkustelu ajoittuu koulun lomakausiin, ja lapset vaikuttavat usein matkakohteen valintaan. Hotellin taso ja ympärillä olevat palvelut ovat painavia kriteereitä lopullista päätöstä tehtäessä. Kenialaiset suuntaavat mielellään rannikolle viettääkseen aurinkolomaa perheen kanssa.

"Kenialaiset harrastavat laatumatkailua aivan kuten ulkomaiset turistit. Pelkkä puhdas ranta ei ole riittävä houkutin, vaan asiakkaat toivovat voivansa nauttia myös vilkkaasta yöelämästä", toteaa Tuayn Mangal, joka työskentelee Nairobin keskustassa sijaitsevassa Equatorial Travelsissa.

Mangalin mukaan kotimaan matkailu on nousussa. Kenialaiset tekivät esimerkiksi valtaosan jouluun ajoittuvista varauksista erityisesti Mombasaan. Perheiden lisäksi rantalomailusta on tullut myös nuorten harrastus, mikä asettaa uusia vaatimuksia matkanjärjestäjille. Lyhyet aktiivilomat ja työviikon jälkeen tehtävät viikonloppulomat ovat yleistyneet.

Matkailualan nousua ajavan Kenya Tourist Boardin teettämän selvityksen mukaan kenialaiset ovat hyvin tietoisia kansainvälisesti tunnetusta asemastaan matkailumaana.

Tiedotusvälineet ja vallalla oleva markkinointikulttuuri suosivat kuitenkin maanosan ulkopuolelle suuntautuvaa matkailua. Matkailuun liitettävät mielikuvat ovat edelleen varsin kaukana kenialaisten elämäntyylistä. Lomailu mielletään ulkomaalaisten harrastukseksi ja toisinaan jopa edesvastuuttomaksi huvitteluksi, joka on kallista eikä näin ollen sovi kenialaisten kukkarolle.

"Kotimaan matkailussa on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia. Matkailualan tulee ottaa kenialaiset matkailijat entistä enemmän huomioon varmistamalla riittävät palvelut ja infrastruktuuri", Mangal sanoo.

 

Julkaistu Kumppani-lehdessä 1/2005

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Eeva-Maria Vuorenmaa