Aids-luvut sileiksi Intiassa

Intiassa aids-keskustelu ei tahdo tavoittaa Intian valtaväestöä, joten se pitää tuoda arkisiin paikkoihin - kuten parturiin.

Teksti: Hoslo Jiwa

IhmisoikeudetAasiaEtelä-AasiaIntia

 

Kuva: Intialaisessa parturissa. (Kuvaaja: Hoslo Jiwa)
Intialaisessa parturissa saa hiustenleikkuun lisäksi aidsvalistusta.
 

Intialaiset kansalaisjärjestöt ovat jakaneet kondomeja ja yrittäneet kiihkeästi selvittää, miten väestön tietoisuutta hiv:stä ja aidsista voisi lisätä. Andhra Pradeshin osavaltion aidsin parissa toimiva yhdistys APSACS on päättänyt turvautua epätavallisiin keinoihin tietoisuuden lisäämiseksi, sillä perinteiset keinot eivät ole tuottaneet minkäänlaista tulosta. Osavaltio on surullisenkuuluisa siitä, että siellä asuu kolmanneksi eniten hiv-tartunnan saaneita Intiassa.

Järjestö päätti hankkia taakseen papit ja muut uskonnolliset johtajat sekä - parturit. Joulukuusta lähtien osavaltion parturit ovat saaneet APSACS:lta kondomeja, joita he jakavat ilmaiseksi asiakkailleen. Osavaltion hallitus uskoo, että parturit ovat erinomaisia viestinviejiä ja erittäin tärkeitä tiedonlähteitä. "Ihmiset luottavat partureihinsa täysin ja heidän luonaan vaihtuu paljon tietoa", sanoo terveysministeriön virkamies M. K. Jha.

APSACS päätti hyödyntää tätä yhteisöllisyyden muotoa ja käyttää partureita aids-tiedottajina. Osavaltion hallitus kokeili ohjelmaa Hyderabadissa, jossa työhön koulutettiin 1000 parturia. Ohjelman onnistuminen kannusti osavaltion hallitusta tukemaan vastaavia ohjelmia eri puolilla osavaltiota.

Paikallinen parturi Prasad kertoo mielipiteensä: "On totta, että ihmiset puhuvat meille intiimeistä suhteistaan, ja siksi mielestäni onkin hyvä ajatus, että jaamme heille kondomeja. Niin he pysyvät hengissä ja käyvät jatkossakin parturissa, mikä on hyväksi liiketoiminnalle", hän vitsailee.

Kondomit työkalupakkiin

Päivän kestävällä kurssilla partureille ja kampaajille annetaan perustiedot hi-viruksesta ja aidsista ja kerrotaan, kuinka niiltä voi välttyä. Kurssiin kuuluu myös roolileikki, jonka avulla asiantuntija kertoo, kuinka keskustelu asiakkaan kanssa aloitetaan ja kuinka aids otetaan puheeksi tositarinoiden tai omien mielipiteiden avulla.

Kurssin päätteeksi partureille ja kampaajille annetaan työkalupakki, joka sisältää saksia, partateriä, hiusharjoja, viisi laatikollista kondomeja ja aids-kalenterin, joka heidän on ripustettava salonkinsa seinälle.

APSACS-järjestö teki usean alueen kattavan tutkimuksen, joka osoitti, että asiakkaat viettävät salongeissa kerrallaan keskimäärin 30-40 minuuttia. Tuosta ajasta asiakkaat käyttävät muutaman minuutin lehden lukuun, ja koko loppuajan he kuuntelevat parturin kertomia uusimpia juoruja. "Parturissa ollessaan ihmiset ottavat rennosti ja siksi aids-viesti on helpompi saada läpi," sanoo APSACS:n johtaja K. Damayanthi.

 

Julkaistu Kumppani-lehdessä 4/2005

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!