Kiista punainen risti -tunnuksen käytöstä

Yhdysvalloissa yritysjätti Johnson & Johnson haastoi Amerikan Punaisen ristin oikeuteen omana tavaramerkkinään pitämänsä punainen risti -tunnuksen käytöstä.

Yritysjätti Johnson & Johnson haastoi elokuussa Amerikan Punaisen ristin oikeuteen tavaramerkkirikkomuksesta. Johnson & Johnson omistaa mielestään oikeudet punainen risti -tunnuksen kaupalliseen käyttöön Yhdysvalloissa.

Molemmat osapuolet ovat käyttäneet punainen risti -tunnusta Yhdysvalloissa jo toistasataa vuotta, yritysjätti kaupallisessa toiminnassa ja Punainen risti avustustoiminnan yhteydessä.

Rauhanomaiseen rinnakkaiseloon tuli ryppy vasta, kun Amerikan Punainen risti alkoi käyttää omaa tunnustaan tuotteissa, joita se myy hankkiakseen varoja toimintaansa. Johnson & Johnsonin kanteen mukaan vain sillä on oikeus myydä punainen risti -tunnuksella varustettuja tuotteita Yhdysvalloissa.

Kiistan juuret juontavat pitkälle historiaan. Amerikan Punainen risti on käyttänyt tunnusta perustamisvuodestaan 1881 lähtien. Johnson & Johnson rekisteröi punaisen ristin tavaramerkikseen kuusi vuotta myöhemmin, vuonna 1887.

Valkoisella pohjalla olevaa punaista ristiä on käytetty sota-alueilla suojamerkkinä jo 1860-luvulta alkaen. Sen virallisesta asemasta kansainvälisenä suojamerkkinä sovittiin vuonna 1949 solmittujen Geneven sopimusten yhteydessä.

”Olen vähän ihmeissäni siitä, että niinkin tunnettu ja arvostettu yritys lähtee tällaisesta asiasta riitelemään, varsinkin kun se ei voi Geneven sopimusten takia saada merkkiä globaalisti käyttöönsä”, SPR:n viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laiho sanoo.

Tarkkaan valvottu merkki

Punainen risti -tunnuksella on myös Suomen lainsäädännössä erityinen suoja. Suomessa tunnuksen asianmukaista käyttöä seuraa Suomen Punainen risti. Tunnusta väärässä yhteydessä käyttäville lähtee kirje järjestön lakimieheltä.

”Kirje on yleensä riittänyt, sillä useimmat käyttävät merkkiä tietämättömyyttään”, Laiho kertoo.

Punaisen ristin käytöstä ei ole Suomessa käräjöity, ja Yhdysvalloissakin tunnuksen käytöstä neuvoteltiin pitkään ennen kuin Johnson & Johnson ryhtyi oikeustoimiin. Mikäli kiista ratkaistaan oikeussalissa eikä yhä taustalla jatkuvissa neuvotteluissa, ratkaisua jouduttaneen odottamaan pitkään, jopa vuosia.

Johnson & Johnson on talouslehti Forbesin mukaan maailman 60:ksi suurin yhtiö. Siihen kuuluu yli 250 yritystä ja tuhansia eri tuotemerkkejä. Yhtiön brändejä ovat muun muassa vauvanhoitosarja Natusan, tamponimerkki o.b. ja piilolinssimerkki Acuvue.

Julkaistu Kumppani-lehdessä 9/2007

Tilaa Maailman Kuvalehti