Pirkan ja Rainbow'n pimeä puoli

Suomalaisten vähittäiskauppojen omien merkkien taustalta löytyy vakavia ihmisoikeusrikkomuksia, kertoo tuore raportti.

Suomi. Suomalaisten vähittäiskauppojen omien merkkien taustalta löytyy vakavia ihmisoikeusrikkomuksia, selviää Finnwatchin tammikuussa julkaisemasta raportista.

Erityisen pahan sivumaun tutkimus tuo ananasmehuun. Pirkka-, Rainbow- ja Eldorado -merkit ovat käyttäneet tuotteissaan thaimaalaiselta Natural Fruit -tehtaalta hankittua ananas­mehukonsentraattia.

Tehtaan työntekijöille on maksettu paikallista minimipalkkaa pienempää palkkaa eikä heillä ole ollut oikeutta vuosi­lomaan.

Työolot tehtaalla ovat muistuttaneet osin pakkotyötä. Tehtaan 800 työntekijästä valtaosa on siirtolaisia naapurimaasta Burmasta ja heistä noin 200 on maassa ilman työlupaa. Paperittomille siirtolaisille on maksettu muita pienempää palkkaa. Tehtaan johto on takavarikoinut useiden työntekijöiden passit.

Sekä S-ryhmä että Ruokakesko ilmoittivat heti raportin ilmestymispäivänä ryhtyvänsä toimenpiteisiin elintarvikkeiden hankintaketjujen vastuullisuuden parantamiseksi.

Vähittäiskaupan omista merkeistä Suomessa tunnetuimpia ovat S-ryhmän Rainbow sekä Ruokakeskon myymät Pirkka ja Euroshopper. Kaupan omat tuotteet ovet yleensä hinnaltaan brändituotteita edullisempia.

Suomessa kaupan omien merkkien markkinaosuus elintarvikepakasteissa ja -säilykkeissä on 40 prosenttia.

Tilaa Maailman Kuvalehti