Autoteollisuuden tuet kiukuttavat Etelä-Afrikassa

Autoteollisuus saa kaksikymmentä prosenttia yritystuista, vaikka muodostaa bruttokansantuotteesta vain kuusi prosenttia.

Etelä-Afrikka. Autoteollisuus on Etelä-Afrikassa voimissaan, osin hulppeiden tukien ansiosta. Vuosien saatossa valtio on pumpannut alalle 1,5 miljardia euroa, ja tahti jatkuu kovana.

Autoteollisuus muodostaa kuusi prosenttia Etelä-Afrikan bruttokansantuotteesta, mutta saa kaksikymmentä prosenttia yritystuista.

”Uusia työpaikkoja syntyisi paljon pienemmällä investoinnilla muille teollisuudenaloille ja etenkin maaseudulla turismiin”, taloustieteilijä ja konsultti Mike Schussler sanoo.

Autotehtaissa korkeasti koulutetut työntekijät hallinnoivat liukuhihnoja, joilla robotit kasaavat autoja. Autonvalmistajien mukaan menestyvä vientiteollisuus tuottaa kuitenkin hyvinvointia ja vaurautta.

Toyotan Etelä-Afrikan maajohtaja Johan van Zyl sanoo, että tuet ovat olleet tärkeitä alan hengissäpysymiselle ja laajenemiselle sen jälkeen, kun rotuerottelu purettiin 1990-luvun alussa ja maa vapautui kansainvälisistä talouspakotteista.

”Tukien turvin tehoton ja sisäänpäin kääntynyt teollisuudenala onnistui nykyaikaistumaan ja pystyy nyt kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla”, van Zyl sanoo. IPS.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!