Osta epäonnistunut sitruuna!

Ranskalainen kauppaketju päätti taistella ruoantuhlausta vastaan kekseliäällä kampanjalla.

Teksti: Heta Muurinen

LyhyetTalousEurooppaLänsi-EurooppaRanska

Ranska. Arviolta 300 miljoonaa tonnia syömäkelpoisia vihanneksia ja hedelmiä heitetään pois vuosittain. Ranskalainen kauppaketju päätti taistella tuhlausta vastaan kampanjalla, joka mainostaa rumia kasviksia, kertoo CTVNews.

Toisinaan rumat kasvikset eivät pääse edes kauppaan asti, sillä viljelijät heittävät niitä pois, vaikka ne ovat aivan yhtä terveellisiä ja syömäkelpoisia kuin kauniimmat lajitoverinsa.

Intermarché-kauppaketjun ”Häpeälliset hedelmät ja vihannekset” -kampanjan tarkoituksena on juhlistaa epämuodostuneiden kasvisten kauneutta. Mainokseen ovat päässeet muun muassa groteski omena, epämuodostunut munakoiso, naurettava peruna ja epäonnistunut sitruuna.

Intermarché tilasi viljelijöiltä rumia yksilöitä ja tyhjensi niille kokonaisen käytävän. Niitä markkinoitiin erityisillä kylteillä. Lisäksi rumiluksia myytiin 30 sentin alennuksella. Kahden ensimmäisen päivän aikana kauppa myi 1,2 tonnia kauneusvajeisia hedelmiä ja vihanneksia. Sen lisäksi kävijämäärä kasvoi 24 prosentin verran kampanjan aikana.


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Heta Muurinen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.