Banaanikampanja Suomeen

TalousKauppaMaatalous ja maaseutuYhtiötAmerikkaLatinalainen AmerikkaKaribiaKuubaPohjois-AmerikkaYhdysvallat

Joukko suomalaisia kansalaisjärjestöjä valmistelee banaanikampanjaa samaan aikaan kun Suomi valmistautuu Euroopan unionin puheenjohtajuuskauteen. Järjestöt kuuluvat Suomen kehitysyhteistyötä tekevien kansalaisjärjestöjen EU-yhteyskomiteaan.

Kampanjalla halutaan kertoa, millaista yhteiskunnallista kehitystä saadaan aikaan pienviljelijöiden tuotantoa suosimalla. Sitä verrataan suurplantaasien toimintaan ja niiden vaikutukseen työläisten asemaan, terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi tarkastellaan kestävää banaanintuotantoa ja -kauppaa sekä reilun kaupan vaihtoehtoa.

Heinä-elokuussa käytävä tiedotuskampanja kerää materiaalia kansainväliseen Citizens' Agenda 2000 -kokoukseen Tampereelle joulukuun alkuun. Päivän seminaarin teema on siellä määritellä kestävän kaupan kriteerit Euroopan unionin kauppapolitiikalle.

Euroopan unionille pyritään syksyn aikana viestimään myös, että sen toiminnassa on ristiriitoja. Esimerkiksi kaupan vapauttaminen Maailman kauppajärjestössä ja toisaalla unionin oman banaanipolitiikan puoltaminen ei välttämättä ole johdonmukaista politiikkaa.
 


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!