Levyarvostelut

Ripatti ruotii levyjä.

Teksti: Matti Ripatti

LyhyetKulttuuriMusiikkiTaideAfrikka

The Rough Guide to the music of South Africa
Rough Guides/World Music Network

Afrikkalaiset musiikkikulttuurit ja eurooppalaiset vaikutteet sekoittuivat Etelä-Afrikassa toisiinsa jo kauan ennen kansainvälisen äänilevyteollisuuden syntyä. Ehkä siksi sekoituksista ei syntynyt yhtenäistä tyyliä, vaan maassa kukoistaa edelleen hämmästyttävä musiikillinen kirjo, jonka rikkautta tämä kokoelma-albumi hienosti heijastaa. Sekään ei kuitenkaan tavoita kaikkea, sillä puhtaasti etniset musiikit on rajattu valikoiman ulkopuolelle. Rajaus populaarimusiikkiin tekee kokonaisuudesta helposti lähestyttävän.

Albumilla kuullaan niin zulu a cappellaa, jazzin eteläafrikkalaista varianttia, reggaeta, maskandaa, mbaqangaa kuin bubblegumia. Kansitekstit opastavat mistä tyylilajeissa on kyse. Vaikka niiden nimitykset ovatkin tuttuja vain asianharrastajille, itse musiikkeja on hyvinkin saattanut kuulla kuka tahansa. Yksi tutuimpia kappaleita lienee Solomon Linda’s Original Evening Birdsin esittämä Mbuben (Leijona), todennäköisesti kuitenkin amerikkalaisen The Tokensin levyttämänä muunnelmana The Lion Sleeps Tonight (1961).

Suomalaisille tuttuja esiintyjiä on useita, muun muassa Mama Africaksi kutsuttu Miriam Makeba, huimaan kansainväliseen menestykseen noussut zulu-kuoro Ladysmith Black Mambazo ja eteläafrikkalaista musiikkia maailmalle tehokkaasti levittänyt Mahlathini & The Mahotella Queens. Niminä vähän oudompia, mutta tutustumisen arvoisia ovat esimerkiksi Busi Mhlongo ja Shiyani Ngcobo, jotka osoittavat, että zulu-siirtotyöläisten musiikki maskanda taipuu ällistyttävän erilaisiin muotoihin.

The Rough Guide to West African Gold
Rough Guides/World Music Network

On melko ironista, että afrikkalaisen populaari­musiikin kultakausi tavataan sijoittaa 1950-luvun lopulta 1980-luvun alkuun, jolloin sitä ei vielä juuri kuultu syntymantereensa ulkopuolella. Tuon aikakauden länsiafrikkalaista kultaa tarjoilee mainio kokoelma, jonka taiteilijat ovat Ghanasta, Sierra Leonesta, Guineasta, Senegalista, Nigeriasta ja Malista. Silloisen highlifen, mbalaxin ja afrobeatin tyylivaikutteet tuntuvat moninaisemmilta kuin nykyisin. Erityisesti Latinalaisen Amerikan rytmit ja pohjoisamerikkalainen jazz ovat vahvasti mukana; toisin sanoen kappaleet eivät välttämättä lainkaan kuulosta puhdasoppisen afrikkalaisilta.

Sally Nyolo and the Original Bands of Yaoundé: Studio Cameroon
Riverboat Records/World Music Network

Tällä poikkeuksellisella levyllä Zap Maman riveissä 1990-luvulla tunnetuksi tullut kamerunilainen laulaja Sally Nyolo maksaa takaisin kulttuurillista velkaa synnyinmaansa musiikille. Eurooppaan asettunut Nyolo on rakentanut Kamerunin pääkaupunkiin Yaoundéen äänitys­studion ja kutsunut koolle suuren joukon paikallisia muusikoita. Levyllä kuullaan alueen musiikkiperinteitä monipuolisesti ja hienostuneesti jalostavia lauluja, joista useimmissa Nyolo on osallisena – säveltäjänä tai laulajana.


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!