"Medianinjan" tavallisin työkalu on 4G-puhelin.

Ninjojen mediaisku

Rio de Janeirossa syntynyt mediayhteisö Mídia Ninja uhkuu katutason vastavoimaa. Brasilialaismedian on ollut pakko ottaa tapahtumien keskipisteestä raportoiva kansalaisjournalismi vakavasti.

Teksti: Meeri KoutaniemiKuva: Giorgio Palmera

PitkätAmerikkaLatinalainen AmerikkaEtelä-AmerikkaBrasilia

Seitsemän naisen ja miehen joukko tuijottaa kannettavien tietokoneidensa näyttöjä suuren puisen pöydän ympärillä. Huoneessa leijailee vastatehdyn ruoan tuoksu, mutta kenenkään keskittyminen ei herpaannu.

Mídia Ninja -niminen ryhmä tuli tunnetuksi viime vuoden kesäkuussa, Rio de Janeiron suurten mielenosoitusten yhteydessä. Itse idea ja toimintamalli olivat kuitenkin syntyneet jo kymmenisen vuotta aiemmin, kertoo ryhmää perustamassa ollut Driade Aguiar, 23.

Ninja-nimi on lyhenne portugalinkielisestä ilmaisusta narrativas independentes, jornalismo e ação eli riippumattomia kertomuksia, journalismia ja toimintaa. Siinä tiivistyy ryhmän ideologia, jonka mukaan journalismi ja yhteiskunnallinen aktiivisuus kuuluvat yhteen.

Medianinjat ovat päättäneet ottaa brasilialaisen tiedonvälityksen omiin käsiin-sä. He haluavat synnyttää vaihtoehdon valtamedialle ja koota yhteen ihmisiä, jotka tuottavat yhdessä uudenlaista tietoa.

“Raportoimme aiheista, joille valtamediassa ei anneta tilaa”, Aguiar täsmentää.

Ninjat ottavat tarkasteltavaksi teemoja, jotka liittyvät ihmisoikeuksiin, kulttuuriin, vähemmistöjen ja marginaaliryhmien elämään sekä ympäristöongelmiin, kuten Brasilian kasvavaan kaivosteollisuuteen.

Kesäkuun alussa ryhmä esimerkiksi raportoi prostituoitujen oikeudenkäynnistä ja vastusti poliisia, joka hääti yli 400 seksityöläistä väkivaltaisesti ja laittomasti asunnoistaan.

Riippumattomuuden puolesta

”Mídia Ninja on kannanotto vapaan ja riippumattoman journalismin puolesta. Se on journalismia, joka ei alistu poliittisten ja taloudellisten vallanpitäjien orjaksi”, ryhmän aktiivijäsen Rodrigo tiivistää.

Kenestä tahansa voi tulla medianinja. Tavallisin työkalu on 4G-puhelin, jonka avulla uutistapahtumia dokumentoidaan. Lähetyksiä voi katsoa suorana tai myöhemmin verkkosivulta tai Facebookista. Viime vuonna 180 000 ihmistä seurasi Twitcastin kautta suorana lähetyksenä medianinjojen kuvaamaa mielenosoitusta São Paulosta.

Kuka tahansa voi lähettää ninjojen sähköpostiin journalistisesti kiinnostavaa materiaalia – tekstiä, valokuvia tai videota. Jos joku 20 hengen ydinryhmästä kiinnostuu tarjotusta materiaalista, hän heittää idean ninjojen WhatsApp -ryhmään. Seuraavaksi ryhmä tarkastaa jutun taustat ja faktat, ja tekee päätöksen julkaisemisesta. Tähän kuluu Aguiarin mukaan puolisen tuntia.

“Teemme saamastamme materiaalista jutun verkkosivuillemme, ja julkaisemme sen yli 270 000 seuraajalle Facebookissa”, Aguiar kertoo. Ryhmän valttikortti on täsmällisyys ja nopeus. Joku ydinryhmästä on aina langan päässä.

Sääntöjä on tasan yksi. Tehdäkseen journalismia on laitettava itsensä likoon – haistettava, maistettava ja oltava osa dokumentoimaansa todellisuutta. Se onnistuu vain menemällä kadulle, aiheiden pariin ja ihmisten sekaan.

“Brasilialaiset marssivat kaduilla vaatiakseen riippumatonta mediaa. Me vastaamme tähän tarpeeseen”, kaksi anonyymia medianinjaa tiivistää.

Korruptiota ja Fifa:a vastaan

Viimeisen vuoden aikana Brasiliassa on järjestetty lukuisia mielenosoituksia. Niiden perimmäisenä motiivina on tavallisten kansalaisten halu tehdä maastaan oikeudenmukaisempi. Kadulle on keräännytty vastustamaan korruptiota, poliisin väkivaltaa, paikallisliikenteen hinnankorotuksia ja kallista koulutusta. Paikallisten vihat ovat saaneet niskoilleen myös jalkapallon maailmanmestaruuskisat ja niiden järjestäjä Fifa.

Mídia Ninjaa on myös syytetty journalistisesta epäpätevyydestä. Harvalla ninja-journalistilla on alan koulutusta.

”Meidän ei tarvitse olla ammattilaisjournalisteja dokumentoidaksemme ympäröivää todellisuuttamme. Meillä on valta päättää omasta elämästämme ja ottaa siihen yhteiskunnallisesti kantaa. Haluamme tehdä avointa ja itsenäistä journalistista sisältöä, joka ei kumartele vallanpitäjiä”, kaksi anonyymia ninjaa sanoo.

Tuhat kuulevaa korvaa

Ryhmän taustalla on ajatus yhteisöstä, joka on kasvoton ja tuntematon. Medianinja on yhtä aikaa kuka tahansa ja ei kukaan. Ninjalla ei ole välttämättä henkilöllisyyttä, vaan ainoastaan tarve tuottaa materiaalia todellisuudesta.

Yhteisö uskoo, että innokkaita ja rehellisiä tekijöitä riittää. Ryhmä puhuu tuhansien tuntemattomien, mutta valvovien silmien ihmismassasta.

Viime vuoden kesäkuussa Brunoa syytettiin Molotovin cocktailin heittämisestä poliiseja kohti Rio de Janeirossa järjestetyssä mielenosoituksessa. Paikalla olleet medianinjat olivat kuitenkin tallentaneet tapahtumat videolle. Ne päätyivät todistusaineistoksi. Syytteistä Brunoa vastaan luovuttiin ja Brasilian päämedia O Globo joutui julkaisemaan oikaisun juttuunsa, jossa Bruno esitettiin syyllisenä. Myöhemmin Brunosta tuli yksi medianinjojen aktiivisimmista jäsenistä.

”O Globo on alkanut julkaista materiaalimme tajuttuaan, etteivät he voi ohittaa työmme journalistista arvoa. Meistä on tullut kansallisesti legitiimi uutiskanava”, Aguiar sanoo.

Brasilialainen media on ollut 1960-luvulta lähtien pitkälle yhden medijätin hallinnassa. O Globo -mediakonserni omistaa sekä toiseksi suosituimman sanomalehden että TV- ja radiokanavan. Maahan mahtuu myös kolme muuta suurta sanomalehteä, Folha de São Paulo, O Dia ja O Estado de São Paulo.

”Midia Ninja on toinen tietolähde niille, jotka eivät halua rajata itseään perinteisen median pariin. Siksi Ninjojen toiminta on tärkeää, jopa välttämätöntä. Heidän materiaaliaansa voidaan julkaista, jos sen todenperäisyys on vahvistettu”, O Globo -sanomalehden kuvapäällikkö André Teixeira sanoo.

”Tietolähteenä Midia Ninjaa ei voi jättää huomiotta, koska on tilanteita ja aikoja, jolloin sanomalehden toimittajat eivät ole itse tapahtumassa läsnä.”

Noin 200 miljoonan asukkaan Brasiliassa painetaan päivittäin 4,5 miljoonaa sanomalehteä. Vain kolmannes brasilialaisista lukee sanomalehtiä.

Sosiaalinen media on huikeassa nousussa. Sitä käyttää lähes jokainen internetiä käyttävä brasilialainen. Brasilaiset ovat maailman toiseksi ahkerimpia YouTuben käyttäjiä, heti yhdysvaltalaisten jälkeen.

Suosituin väline on kuitenkin televisio. Sitä katsoo 92 prosenttia brasilialaisista. Erityisen suosittuja ovat paikalliset saippuaoopperat, telenovelat.

Mikään ei ole omaa

Kun Mídia Ninja syntyi nykymuodossaan noin vuosi sitten, jäsenet perustivat ryhmälleen kollektiivisen työskentelytilan. Tilasta tuli pian myös koti – kommuuni, jossa työ ja vapaa-aika sekoittuivat.

Driade Aguiar on asunut kommuunissa tasan vuoden. Sinä aikana hän on opetellut kokonaan uuden tavan elää: hän ei omista enää mitään.

”Jaamme kodin, työtilan, vaatteet, ruoan, rakkauden – ja saman intohimon. Rahan jakaminen tuntuu pieneltä noihin muihin asioihin verrattuna!” Aguiar naurahtaa.

Jos joku ydinryhmän jäsenistä saa palkkaa tai vaikkapa lahjoituksen äidiltään, rahat menevät yhteiseen kassaan. 

”Jokainen saa ottaa kassasta tarvitsemansa. Mutta tarpeella tarkoitamme jotakin välttämätöntä”, Aguiar täsmentää. Rahat on tarkoitettu selviytymiseen, ei kuluttamiseen.

Yhteisen hyvän saavuttamiseksi riidat tulee ratkaista mahdollisimman nopeasti. Ongelmista ja henkilökohtaisista huolista puhutaan mielellään yhdessä. Rauhan edellytyksiä ovat työrauha ja täysi vatsa. Ryhmä on jakanut kokkausvuorot ja reseptejä opiskellaan ahkerasti. Sitä Aguiar kutsuu ”luovaksi taloudeksi”.

Kommuunissa elävien brasilialaisnuorten asenne kuulostaa samaan aikaan kauniilta ja rohkealta. Kuinka he tulevat toimeen keskenään 24 tuntia vuorokaudessa?

”Tällä tavalla kehitämme elämäämme. Haasteet ja niistä selviytyminen luovat sekä vahvan yhteisön että opettavat jokaista yksilöllisesti. Kukin on valmis tekemään parhaansa rauhan ja yhteisen onnellisuuden saavuttamiseksi.”

Aguiarin mukaan medianinja on kuin suuri perhe. ”Mídia Ninja on yhteinen lapsemme!” hän nauraa.

Naisen kannettavan tietokoneen Facebookista kilahtaa taas uuden saapuneen viestin ääni.

Kädet seinää vasten, kansalainen!

Mídia ninja -kollektiivi tarjoaa julkaisukanavia brasilialaiselle kansalaisjournalismille. Ryhmän Facebook-profiili on perustettu maaliskuussa 2013. Kesäkuun alussa medianinjoilla oli 270 000 tykkääjää.

Facebookissa julkaistu materiaali löytyy myös ryhmän verkkosivuilta. Kesäkuun ensimmäisen viikon aikana Mídia Ninjan etusivulla oli julkaistu yhteensä 59 tuoretta uutista, kuvaa ja videota.

Niistä ensimmäinen on 14-minuuttinen, kännykkäkameralla kuvattu video, jossa sotilaat pysäyttävät töistä kotiin palaavan miehen Complexo da Maré -kaupunginosassa.

”Mãos na parede, cidadão, kädet seinää vasten, kansalainen”, nimettömäksi jäävä sotilas toistaa kerta toisensa jälkeen videon alussa. Pystysuorassa kuvassa näkyy kadunkulmassa useita sotilaita ja mustaan t-paitaan ja sinisiin farkkushortseihin pukeutunut mies.

Sotilaiden määrä ei käy käsivaralla kuvatulta videolta ilmi, mutta heitä on tilanteessa vähintään viisi. Alussa yksi yrittää estellä kuvaamista.

”Voisitko ystävällisesti siirtyä pois edestäni”, naisen ääni sanoo, kun sotilaan selkä peittää kameran kuvan. ”Onko jollain puhelinta, jolla voi kuvata? Voisitteko ystävällisesti kuvata?” nainen jatkaa.

Jonkin matkan päässä toinen sotilas käskee kädet seinää vasten laittaneen kansalaisen ottamaan haara-asennon. Nauhalla kuuluu, että kuvaaja kertoo olevansa seinää vasten komennetun miehen vaimo. Hän kaivaa violetin skootterin laatikosta esiin omansa ja miehensä henkilöllisyystodistukset.

Yksi sotilaista komentaa miestä olemaan hiljaa, tutkii tämän taskut ja tunnustelee, ettei shortsien vyötärökappaleen alla ole mitään piilossa. Sitten mies saa käskyn antaa myös varvastossunsa sotilaalle tarkastettavaksi. Videota kuvaava nainen valittaa sotilaille, ettei tavallista töistä kotiin palaavaa ihmistä pitäisi kohdella näin.

Lähes vartin kestävän tarkastuksen kohteeksi joutunut mies pysyy koko tilanteen ajan rauhallisena. Sotilaiden kielenkäyttö on näennäisen kohteliasta samojen lauseiden toistelua, mutta osa komennoista tulee huutaen. Jokaisessa komentolauseessa toistuu sana cidadão, kansalainen. Se kuuluu useita kymmeniä ellei satoja kertoja.

Ohikulkijat ovat pukeutuneet t-paitoihin ja shortseihin, mutta sotilailla on yllään peittävät tummanvihreät maastopuvut. Päässään heillä on kypärät, turvanaan luotiliivit ja olalla roikkuu ase. Käskyjä huutavan sotilaan silmiä ei näy peililasien takaa.

Lopulta sotilas toteaa: ”Kaikki on kunnossa. Kiitos yhteistyöstä, kansalainen. Voitte jatkaa matkaa.”


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Meeri Koutaniemi

Meeri on vapaa valokuvaaja, toimittaja ja elokuvaaja. Hän on italialaisen Echo-kuvatoimiston ja suomalaisen kuvaajakollektiivi 11:n jäsen. Koutaniemi on vuodesta 2007 lähtien kiertänyt kuvaamassa eri puolilla maailmaa, muun muassa Aasiassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja latinalaisessa Amerikassa keskittyen ihmisoikeuksiin.