Rasistisia facebook-kommentteja esitellään suurilla tauluilla.
”GFY (go fuck yourself) likainen neekeri, mä ainakin pesen itseni”, sanoo mustien oikeuksia puolustavan Criola-järjestön mainostaululle nostama nettikommentti.

Rasismi mainostauluihin

Criola-järjestö tekee virtuaalirasismista näkyvää Brasiliassa.

Teksti: Heta MuurinenKuva: rasismovirtual.com.br

LyhyetTasa-arvoBrasilia

Brasilia. Kansalaisjärjestö Criola taistelee rasismia vastaan julkaisemalla rasistisia nettikommentteja ulkomainostauluilla, lähellä kommentoijien koteja.

Mustien naisten oikeuksia ajavan Criolan aktivistit kokoavat todellisia kommentteja Facebookista ja Twitteristä ja julkaisevat niitä ulkomainoksina yhteistyössä ilmoitusmedioiden kanssa.

Kommentin maantieteellisen lähetyspaikan voi selvittää siihen tarkoitetuilla työkaluilla. Näin aktivistit pystyvät paikantamaan, mistä kommentti on lähetetty ja hankkimaan mainostilaa paikan läheltä. Mainoksista pikselöidään pois kirjoittajan nimi ja kuva, sillä tarkoitus ei ole paljastaa heitä.

Järjestön nettisivujen videolla näytetään mainostaulua, jossa lukee:

”Hiuksesi näyttävät kasalta ruosteisia ruuveja.” Toisessa lukee: ”Tulin kotiin haisten mustilta ihmisiltä.”

Eräs ohikulkija kiittelee videolla sitä, että kohteen sijaan kampanja palauttaa huomion rasistiin. Toinen toteaa, ettei yhteiskunta saa hyväksyä solvauksia ja että kommentoijia pitäisi rangaista.

Järjestö haluaa herättää kampanjallaan keskustelua ja saada ihmiset ajattelemaan seurauksia ennen kommenttien lähettämistä.

”Aiheuttaako nettikommentti vähemmän vahinkoa kuin suora loukkaus? Kommentoijille ehkä aiheuttaa, mutta niille, jotka kärsivät kommenteista, vahinko on sama”, pohditaan Criolan nettisivuilla.

”Virtuaalirasismia, oikeita seurauksia” -kampanja rohkaisee ihmisiä tuomaan rasismin esiin ja nousemaan sitä vastaan.

”Rasistisia solvauksia kirjoittelevat kuvittelevat, että he voivat istua kaikessa rauhassa kotonaan ja tehdä netissä mitä haluavat. Emme anna sen tapahtua, me löydämme kyllä heidät”, sanoi Criola-järjestön perustaja Jurema Werneck BBC:n haastattelussa.

Kesästä asti jatkunut kampanja on saanut Werneckin mukaan pääosin myönteistä palautetta.

Kampanja sai alkunsa, kun rasismin vastaisena kansallispäivänä, 3. heinäkuuta, televisiouutisten sääennustaja Maria Julia Coutinho joutui rasististen solvausten kohteeksi työnantajansa Facebook-sivuilla. Pian kommentit kuitenkin hautautuivat tuhansien rasisminvastaisten viestien alle.


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Heta Muurinen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.