Kuvituskuva, jossa oranssi kirjapino, päälimmäisen kannessa maapallo ja sydämia.

Kouluihin kestävää kehitystä

Kestävän kehityksen opetus suomalaisissa peruskouluissa on vielä lapsen kengissä.

Teksti: Mimosa Hedberg

LyhyetGlobaalikasvatusIlmastonmuutosSuomi

Kestävän kehityksen kasvatus toteutuu suomalaisissa peruskouluissa vielä satunnaisesti, ilmenee tuoreesta Helsingin yliopistossa tarkastettavasta väitöksestä.

Uusi perusopetussuunnitelma vastaa hyvin YK:n Agenda 2030:n pyrkimyksiin, mutta opetussuunnitelman käytännön toteutuksessa on kuitenkin paljon parantamista, väitöksen tehnyt Seppo Saloranta linjaa.

Kuudennen luokan oppilaat arvioivat itse saaneensa koulussa melko vähän kokemuksia kestävän kehityksen eri ulottuvuuksista.

Väitöksen mukaan opettajien menetelmät kestävän kehityksen opetukseen ovat vielä varsin perinteisiä, ja paremmin tepsisivät oppilasta aktivoivat, kokemukselliset ja elämykselliset työtavat.

”Hyvin toteutettuna ne lisäävät oppilaiden arvojen selkeytymistä, kriittistä ajattelua ja toiminnan taitoja. Tällaisia opetusmenetelmiä luokanopettajat toteuttavat kuitenkin vain satunnaisesti”, Saloranta toteaa.


Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!

Kuvassa Maailman Kuvalehden toimitussihteeri Mimosa Hedberg

Mimosa Hedberg

Kirjoittaja on Maailman Kuvalehden toimitussihteeri.