Nainen metsässä värikkäissä vaatteissa
Nigerialaistaustainen muotisuunnittelija Ebun Kivinen poseeraa itse suunnittelemissaan ja ompelemissaan vaatteissa kotimetsässään Vantaan Korsossa.
Kuva: Vessi Hämäläinen

Nigerialainen muotisuunnittelija: ”Ihmiset kuvittelevat, että afrikkalainen muoti tarkoittaa isoa kaftaania”

Yksi Afrikan suurista vientituotteista on kulkenut muotitietoisten pukeutujien päällä Suomeen. Maailma kylässä -festivaaleilla pääset tutustumaan suunnittelija Ebun Kiviseen ja afrikkalaiseen muotiin.

Teksti: Taru NissinenKuva: Vessi Hämäläinen

PitkätMaailma kylässä -festivaaliMuotiAfrikkaNigeriaSuomi

”Meiltä kysyttiin, että omg, missä te olette olleet? Vastasimme: Me olemme olleet täällä, mutta te ette ole vain huomanneet”, sanoo Ebunolowa (Ebun) Kivinen, toinen viime talvena ensimmäistä kertaa järjestyn afrikkalaista muotia juhlineen African Fashion Weekin pääjärjestäjistä.

African Fashion Week esitteli afrikkalaisten muotisuunnittelijoiden töitä, toi yhteen afrikkalaisia luovan alan ammattilaisia ja teki tunnetuksi afrikkalaisuutta. Tapahtumassa esiintyi myös afrikkalaistaustaisia artisteja, kuten Musta Barbaari ja Prinssi Yusuf.

Muotinäytöksen jälkeen vieraat jakoivat tarinoita Afrikasta.

”Kuulin monien kertovan: ’Ooh, olen asunut Afrikassa’, ’Ooh, rakastan afrikkalaista muotia’, ’Ooh, ystäväni osti tämän minulle’.”

Tammikuussa 2018 pidetty African Fashion Week -näytös oli afrikkalaisen muodin käännekohta Suomessa.

”Tämän vuoden African Fashion Week teki historiaa, koska niin moni katsoja tuli paikalle. Siellä oli paljon myös suomalaisia. Ja he rakastavat afrikkalaista muotia!” Kivinen hehkuttaa.

Nigeriassa muoti on valtava bisnes

Kivinen on Nigeriasta Suomeen vuonna 2007 muuttanut kolmen lapsen äiti ja muotisuunnittelija. Hän on esiintynyt Voice of Finland -laulukilpailussa, ja järjestänyt jo vuosien ajan myös afrikkalaisia muotinäytöksiä.

”Te suomalaiset varmasti tiedätte, että me afrikkalaiset rakastamme värejä. Suunnittelijan tulee osata laittaa värejä yhteen, jotta asuste on puettava. Eikä yhdistäminen koske pelkästään värejä, vaan myös kankaita.”

Nigerian muotiteollisuus on kasvanut yli 10 miljardin dollarin bisnekseksi, ja se johtaa koko maanosan muotiteollisuutta.

Innovaatio lähtee traditiosta ja kulttuurista. Afrikkalainen muoti yhdistää modernin muodin ja afrikkalaiset vaatteet.

”Ihmiset kuvittelevat, että afrikkalainen muoti tarkoittaa boubounia, isoa kaftaania. Mutta se on enemmän kuin sitä”, Kivinen kertoo.

Nigeriassa hyvin toimeentuleva keskiluokka käyttää paljon rahaa muotiin. Maan muotiteollisuus on kasvanut yli 10 miljardin dollarin bisnekseksi, ja se johtaa koko maanosan muotiteollisuutta. Nigeria myös vie tuotteita eri puolille maailmaa.

Perinteisesti nigerialainen nainen pukeutuu huivipäähineeseen, geleen. Erityisesti hääjuhlassa, afrikkalaisen elämän huippukohdassa, nainen kantaa kaulassaan arvokasta helmikorua, joka valmistetaan tilaisuutta varten esimerkiksi korallista. Hän saattaa käyttää myös linnun sulista tehtyä viuhkaa, johon on lisätty hieman blingiä, kuten Kivinen asian ilmaisee.

Kivinen kertoo, että afrikkalainen fashionista ei pelkää erottua. Muotitaloja ja suunnittelijoita on paljon. Muodin kanssa työskentelevät menevät kouluihin oppiakseen värien yhdistämistä. Suunnittelijoita, jotka haluavat saada tyylinsä esille, tulee jatkuvasti lisää.

Kivinen itse on opiskellut ompelemista kuuluisan nigerialaisen suunnittelijan muotitalossa. Hänen muoti-ikoninsa Jimi King on suunnitellut vaatteita elokuvatähdille ja muille kuuluisuuksille, ja asuu nykyään Nigerian lisäksi Yhdysvalloissa.

Myös Kivinen itse on näyttävä pukeutuja, joka on viettänyt häitä kolmeen otteeseen niin Suomessa kuin Nigeriassa.

”Joskus ihmiset sanovat minulle, että minun pitäisi pukeutua yksinkertaisesti, mutta en voi, sillä Nigeria muovasi minut.”

Suomalainenkin saa pukeutua afrikkalaiseen muotiin

Kun Ebun Kivinen suunnittelee vaatteita, hän lähtee liikkeelle väreistä. Kiviselle värit merkitsevät rakkautta, onnellisuutta ja auringonpaistetta. Kankaat puolestaan edustavat kulttuuria.

Kivinen tilaa käyttämiään kankaita Hollannista ja Nigeriasta, ja sekoittaa afrikkalaisia kankaita länsimaisiin. Värejä yhdistäessään hän ei noudata color blocking -sääntöä, vaan käyttää omaa värisilmäänsä.

”Mietin paljon. Minulla on mielessäni tietyt värit, mutta joistakin väriyhdistelmistä tulee liian levottomia.”

”Vuosien mittaa olen oppinut ymmärtämään suomalaisia. Värit saattavat häiritä joitakin ihmisiä. He ajattelevat: tuo on liian kirkas, liian kiiltävä. Kunnioitan näkemystä, enkä käytä sellaisia.”

"On mielenkiintoista nähdä suomalainen, joka pukeutuu afrikkalaiseen muotiin. Ihailen sitä, sillä se on iso askel."

Nykyään afrikkalaista muotia voi nähdä myös suomalaisilla kaduilla. Kivinen kertoo, kuinka mielenkiintoista on nähdä suomalainen, joka pukeutuu afrikkalaiseen muotiin.

”Ihailen sitä, sillä se on iso askel. Se on rohkeaa. Kysyn aina: Rakastatko Afrikkaa, onko sinulla ystäviä sieltä?”

Kivinen sanoo, ettei hän ujostele lainkaan, vaan menee kertomaan, jos vaate näyttää hyvältä jonkun päällä. Tai sitten hän vain hymyilee isosti.

Omaa suunnittelemaansa muotia hän pitää afrikkalaisena, ei pelkästään nigerialaisena.

”Kuka tahansa voi pukeutua siihen, jopa suomalainen. Minun muotiani voi käyttää farkkujen tai hameen kanssa – miten tahansa.”

Kivisen mukaan tyyli märittelee kaiken. Muodissa on osattava tehdä yhdistelmiä.

Kosketus omiin juuriin

Afrikkalainen muoti Suomessa on osa päivittäistä identiteettipolitiikkaa, jossa pyritään kyseenalaistamaan rasistiset ennakkokäsitykset afrikkalaisista.

"Toivoisin ihmisten näkevän ongelmien ohi, sen puolen afrikkalaisuudesta, mikä pitää meidät onnellisena ja jonka vuoksi rakastamme toisiamme."

Kivisen mukaan suomalaiset ajattelevat usein, että afrikkalaistaustaiset ovat tulleet Suomeen paremman elämän perässä.

”Meissä on stigma. Kenenkään motiiveja ei pitäisi arvioida tuntematta ihmistä.”

Kivinen näkee, että African Fashion Weekin kaltaista tapahtumaa tarvitaan, jotta ihmiset tutustuvat tulijoihin, jopa henkilökohtaisesti.

”Emme ole afrikkalaisia, jotka kävelevät ilman kenkiä ja asuvat savimajoissa, vaan kaikilla meistä on taustamme ja syymme olla täällä.”

Kivinen haluaa nostaa kielteisen Afrikka-kuvan rinnalle asioita, joita afrikkalaiset vaalivat.

”Suomalaiset ovat auttaneet paljon pakolaisia, joiden menneisyydessä on sotaa. Toivoisin kuitenkin ihmisten näkevän ongelmien ohi, sen puolen afrikkalaisuudesta, mikä pitää meidät onnellisena ja jonka vuoksi rakastamme toisiamme.”

African Fashion Week on myös Suomessa asuville afrikkalaisille mahdollisuus saada kosketus juuriinsa. Myös he, jotka ovat syntyneet täällä, voivat oppia afrikkalaisuudesta.

”Lapseni ovat puoliksi suomalaisia ja puoleksi nigerialaisia. Haluan perehdyttää heidät kulttuuriinsa, jotta se ei katoa Suomessa. Haluan tutustuttaa heidät siihen osaan heistä, mistä heidän äitinsä on peräisin. Haluan heidän olevan ylpeitä taustastaan.”

Muoti on osa tätä kokonaisuutta.

”Haluamme kokea kuuluvamme tänne. Asumme täällä. Täällä on afrikkalaisia, jotka ovat syntyneet Suomessa. Silti jotkut heistä tuntevat itsensä ulkomaalaisiksi.”

Maailman Kuvalehden ja Maailma kylässä -festivaalien Mini African Fashion Show’ssa on odotettavissa kukkia, printtejä, erilaisia väriyhdistelmiä sekä afrikkalaisten ja länsimaisten kankaiden yhdistelmiä, Kivinen kertoo.

”Myös lapseni ovat mukana näytöksessä, sillä afrikkalainen muoti on tarkoitettu kaikille.”

Mini African Fashion Show Maailma kylässä -festivaalin Taiga-lavalla (Kansallisteatterin Lavaklubi) lauantaina 26.5. klo 16.