• 1.9.2021

    Pikamuoti on miljoonien työ

    Tiedostamme pikamuodin ongelman, mutta unohdamme tarinan eli ihmisen, Reetta Räty kirjoittaa.

  • 26.8.2021

    ”Vastuullisuus on yhä markkinointikeino” – vastuu ihmisoikeuksien toteutumisesta kuuluu yrityksille ja valtiolle

    Suomalaiset yritykset eivät ole sen reilumpia kuin muutkaan, Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti sanoo. EU-sääntelyn ja yritysvastuulain myötä yritysten toiminta on toivon mukaan kehittymässä läpinäkyvämmäksi.

  • 25.8.2021

    Vintageyrittäjä Maarit Kautto: ”Jopa esiteinit tulevat ostoksille äitiensä kanssa, koska eivät halua ostaa mitään uutta. Koulujen ympäristökasvatus on tuottanut tulosta”

    Oltiinpa Porvoossa, Pariisissa tai Buenos Airesin kulmilla, vintagea suosivat asiakkaat arvostavat vaatteen historiaa, laatua ja yksilöllisyyttä.

  • 24.8.2021

    Some kaappasi muodin musiikilta: yksilöllisyyden korostaminen on nyt heimoja tärkeämpää

    Nuori pukeutuja haluaa yhä kuulua ryhmään, mutta yhtenäisten heimokoodien aika on ohi. Oma tyyli syntyy poimimalla mieluisia yksityiskohtia arvojen ja brändien paljoudesta.

  • 13.8.2021

    Sankarirotat pelastavat tuhansia terävän kuonon ja kepeän painonsa avulla

    Savanninhamstraajarotat jäljittävät miinoja ja tuberkuloosia hajuaistinsa avulla. Rotat saavat huippukoulutuksen Tansaniassa. Eräs rotta on saanut sankarityöstään jopa urheusmitalin.

  • 13.8.2021

    Kiina vaatettaa maailman – pakkotyötä kaihtamatta

    Vaatteiden valmistus on siirtynyt maihin, joissa työntekijöiden oikeuksia poljetaan pahan kerran. Työ on usein myös vaarallista terveydelle. Kiinassa Xinjiangin uiguureja on pakotettu työskentelmään orjuutta muistuttavissa olosuhteissa.

  • 12.8.2021

    Muotia Madagaskarilta Marokkoon: nomadivalokuvaaja bongaa mallinsa maailman kaduilta

    Stéphane Louesdon pitää itseään nomadivalokuvaajana. Muotiakin hän kuvaa matkoillaan aina ex-tempore, ja bongaa mallinsa useimmiten kadulta.

  • 10.8.2021

    Pelastaako tietoinen kuluttaja maailman? – ”On helppo ajatella, että ostaminen voi jatkua, kunhan sen tekee vastuullisemmin”

    Vastuullisuus on valtava trendi, vaikka nykyisellään se ei tarkoita oikeastaan mitään. Samalla odotus on, että kuluttajat muuttavat maailmaa. Voiko maailman siis ostaa paremmaksi? Onko vaarana, että vastuullisuushype johtaa meitä harhaan?

  • 6.8.2021

    Somevaikuttaja Maiju Voutilainen jätti pikamuodin ja löysi uuden suhteen vaatteisiin: ”Enää en ole sen armoilla, mitä ylhäältä syötetään”

    Sadattuhannet ihmiset seuraavat, kun Maiju Voutilainen tekee matkaa kohti kestävämpää elämää. Se on jatkuvaa tasapainottelua vastuun ja keskeneräisyyden välillä.

  • 4.8.2021

    Pinnalla nyt: hidas muoti ja vaatteen tarina

    Yhä useampaa kiinnostaa vaatteen laatu – ja se, että sillä on tarina. Pikamuodista kumpaakaan on turha hakea, Anni Valtonen kirjoittaa.